1100-talets kyrkor och kloster
1100-talet var det århundrade när missionstidens enkla träkyrkor började ersättas med stenkyrkor. De äldsta byggdes som fästningar med tjocka granitväggar, smala fönstergluggar och en trång järnbeslagen ekdörr. Det var oroliga tider och församlingen måste kunna ta skydd mot anfallande hedningar. Ett exempel på en sådan borgkyrka är Hemmesjö gamla kyrka en mil sydost om Växjö. Den är äldre än domkyrkan i Växjö. Under 1800-talet höll den på att förfalla, men restaurerades skickligt 1924-27 och är nu en sevärdhet. Trakten är rik på fornlämningar från brons- och järnåldern. En liknande rektangulär granitkyrka var en gång Älmebodas gamla kyrka en halvmil norr om Rävemåla vid väg 122. Den är numera ruin men konserverad och nyttjas ibland till friluftsgudstjänster.
Ibland byggde man kyrkan som ett runt torn med plats för både församling och försvarare. En sådan rundkyrka är Hagby kyrka vid E22 två mil söder om Kalmar. Den är byggd omkring 1200. Väster om Hagby finns rektangulära stenkyrkor i Arby och Mortorp, som är byggda på 1200-talet. De saknar torn och har istället klockstapel.
Under kung Sverkers tid kom Cisterciensermunkar till Sverige. De tillhörde en klosterorden som grundats i Cistercium (nuvarande Citeaux) i Frankrike år 1098 som en reform av Benediktinerorden. Klostren skulle byggas i öde trakter och anlades genom utvandring av munkar från ett moderkloster. Deras byggnader följde alla samma grundplan och präglades av en stram och enkel skönhet. Först i Sverige blev Alvastra kloster 1143 vid södra änden av Omberg och granne med Sverkers kungsgård. Samma år byggdes Nydala kloster i Småland i trakten av Vrigstad. Sedan kom Lurö kloster 1145 på en ö i Vänern, det flyttades fem år senare till Varnhem mellan Billingen och Hornborgasjön och nära biskopstaden Skara. På 1140-talet grundades också Herrevads kloster i Skåne, men det tillhörde ju Danmark på den tiden.
Något senare på 1160-talet, när Sverkers son Karl regerade, grundades ett kloster i Viby i södra Uppland, det flyttades 1180 till Julita i Sörmland. Roma kloster på Gotland grundades 1164 och året därpå Ås kloster i Halland. Det var också kung Karl Sverkerson som utverkade att Sverige fick en egen ärkebiskop med säte i gamla Uppsala. Han hette Stefan och var Cisterciensermunk från Alvastra.
De ovannämnda klostren var munkkloster, men det grundades nunnekloster också, Vreta kloster, som grundades av Benediktiner, lades 1160 som filial under Alvastra, avsett för nunnor. Gudhem i Västergötland kom till på 1160-talet, likaså Askeby i Östergötland. Byarum i Småland mellan Nydala och Jönköping är känt från 1170-talet, det flyttade 1230 till Sko i Uppland.
Kristendomen hade således under 1100-talet trängt undan hedendomen. Vikingatågen i västerled upphörde på 1060-talet, men det berodde inte på att vikingarna lärt sig Mose budord: "Du skall icke dräpa, Du skall icke stjäla". Det lönade sig helt enkelt inte längre. Frankerna hade lagt moteld mot härjningarna genom att skänka bort Normandie åt vikingahövdingar, och efter slaget vid Hastings 1066 härskade normanderna även i England. Den danske kung Sven Estridsson försökte minst två gånger landsätta trupper vid York, men blev bortdriven och bytet blev ringa.
I öster var motståndet mindre, och även om man inte kunde vinna guld där, så fanns det land att erövra. De gamla vikingarna blev lovade ett paradis hos Oden i Valhall om de föll i strid, men på 1100-talet var ju Oden avskaffad. Man fann då på att utlova Vita Krists paradis till alla som deltog i korståg för att omvända hedningar. Erövringstågen i Österled kallades alltså för korståg.
Många återvändande vikingar kunde inte slå sig till ro, de levde kvar i sin krigiska hjältevärld till skräck för både fiender och vänner. Sigurd Jorsalafare hade varit med om ett kontinentalt korståg till Jerusalem (därav hans namn), och innan han tvångsdöpte och beskattade smålänningarna, hade han härjat en tid i kung Niels danska rike, på Själland och i Skåne, i förargelse över att Niels inte kom med till Småland som de avtalat.
1100-talet är präglat av ättestrider, mord och fadershämnd. Tidigt mogna män stred för makt och rikedom med svärd i hand och dödade varann. Inte så ofta skymtar deras kvinnor fram, de som satt hemma och väntade på stridens utgång. Tidigt blev de änkor, somliga med enda livsuppgift att fostra en son som kunde hämnas fadern, men för de företagsamma stod en internationell eller åtminstone internordisk äktenskapsmarknad till förfogande. Margareta Fredkulla, gift med kung Niels av Danmark och mor till tronföljaren Magnus Nielsen, hade en syster Kristina. Hon gifte sig med en rysk storfurste Vladimir av Novgorod och fick med honom två döttrar, Malmfrid och Ingeborg. Dessa återvände till Norden, Malmfrid blev maka åt kung Sigurd Jorsalafare i Norge och Ingeborg åt hertig Knut Lavard i Danmark. De hade sonen Valdemar (den store), som efter tronstriderna på 1150-talet blev ensam kung över Danmark. Valdemar kunde således räkna anor från kung Inge d.ä. i Sverige, som var Valdemars mormors far.
Våra förfäders inställning till människovärde och äganderätt ändrade sig inte med kristendomens införande, det kan man se av landskapslagarna. Dråp kunde sonas med böter, och priset på ett liv berodde på var den döde varit bofast. I Västergötland kunde man bli dömd till fredlöshet, men då kunde man rymma till Småland eller Närke, där gällde inte fredlösheten. Det var billigare att slå ihjäl någon från ett annat landskap, och nästan gratis att dräpa en träl eller lekare (musikant eller skådespelare).
till menyn
Prinsessan Rikissa
Ett märkligt kvinnoöde från denna tid var den polska prinsessan Rikissa. Hennes far var kung Boleslav III, som regerade i Polen 1102-1137. Han var samtida med kung Niels i Danmark och giftermålet mellan tronföljaren Magnus och polska Rikissa kan ha haft politiska orsaker. Boleslav utvidgade sitt rike åt norr och erövrade Pommern. Han höll därigenom venderna på Östersjökusten sysselsatta, och minskade trycket på Danmark, där vendiska sjörövare brukade härja. Magnus Nielsen blev ju vald till kung i Västergötland 1130, och då blev Rikissa under en kort tid Svensk drottning. Men så kom mordet på Knut Lavard och Magnus Nielsen stupade vid Fotevik 1134. Rikissa blev änka, reste österut och gifte sig med en rysk furste.
Dessförinnan hade hon med Magnus fått en son, Knut, som så småningom 1146 blev vald till dansk kung av det parti som höll på kung Niels efterkommande. Ett motparti med stöd i Skåne valde Erik Emunes son Sven, varvid tronstrider uppstod.
I Ryssland fick furstinnan Rikissa en dotter, Sofia. 1150 återvände Rikissa tillsammans med sin dotter till Sverige, troligen efter att även hennes ryske make dött. Där hade drottning Ulfhild dött. Kung Sverker var änkeman, och han gifte sig nu med Rikissa. Rikissas danske son Knut kom till Sverige året därpå som flykting, bortkörd från Danmark av Sven Eriksson (Grate). Knut fattade tycke för Sverkers dotter i hans tidigare äktenskap och gifte sig med henne. På så sätt blev Rikissa svärmor åt sin egen son.
Allt detta retade kung Sven i Danmark så att han drog i krig mot Sverker och härjade i Småland och Västergötland. Men i brist på resurser drog han sig snart tillbaka, Knut återvände till Danmark och inbördeskriget fortsatte där. Knut Lavards son Valdemar blev också inblandad. Det hela slutade med att Sven mördade Knut under ett gästabud 1157. Valdemar lyckades fly därifrån, samlade en här på Jylland och besegrade Sven vid ett slag på Grate Hed, där Sven stupade. Därav fick han efter döden tillnamnet Grate.
Valdemar friade till Rikissas dotter Sofia och tog henne till drottning i Danmark. Då hade även Rikissas tredje man, Sverker, blivit mördad under julottefärd 1156, och man får förmoda att Rikissa följde med sin dotter till Danmark för att sluta sitt oroliga liv som svärmor åt Valdemar den store. Hennes namn ärvdes av Sofias och Valdemars dotter Rikissa nr 2, som så småningom blev svensk drottning när hon 1210 gifte sig med Erik Knutsson, sonson till Erik den helige. Men då har vi hunnit in på 1200-talet och åtskilligt mer finns att berätta om 1100-talet.
Till Sven Grates krigståg i Småland brukar man förlägga sagan om Blenda och Värendskvinnorna. När en dansk truppstyrka kom till en ort i Värend hade kvinnorna där dukat fram en festmåltid åt dem, men själva gått och gömt sig. Knektarna ropade efter värdinnorna, men när ingen kom högg de in på mat och dryck med orden: "Denna maten gagnar oss mer än några käringar!" När de ätit sig dästa och druckit sig fulla överföll Värendkvinnorna dem och dräpte dem. Blenda och hennes kamrater fick mycket beröm för detta dåd, och det sägs att från den dagen hade döttrar i Värend lika arvsrätt med sina bröder. Så var det inte i övriga Sverige, där gällde ursprungligen "Gånge hatt till och huva ifrån", d v s döttrar hade ingen arvsrätt om det fanns söner. Med tiden ändrades regeln dithän att döttrar skulle få halv arvslott mot bröder.
till menyn
Till övriga delar av Oskars funderingar:
del 1 Ynglingaättens sista kungar
del 2 Stenkilsätten
del 3 Sverkerätten
del 4 Eriksättens strid mot Sverkerätten
del 5 Folkungaätten
Sagan om svarteskåningarna